آشنایی با شبکه برق و پست برق

آشنایی با شبکه برق

آشنایی با شبکه برق و پست برق اهمیت زیادی دارد. برای اقدامات مورد نیاز در شبکه های برق لازم است برای کاهش تلفات، ولتاژ را تا حد نیاز افزایش داده شود. ولی این ولتاژ قابل استفاده نبوده و برای اینکه بتوان آن را به دست مصرف کننده رساند؛ باید توسط پست های فشار قوی این کار انجام شود. دلیل استفاده از پست های فشار قوی این است که پست های فشار قوی در کنترل ولتاژ فرکانس و پایداری شبکه نقش بسزایی داشته و تلفات ایجاد شده در خط را به حداقل می رساند.

جهت مطالعه بیشتر در زمینه آموزش مطالب برق قدرت می توانید با ارجاع به صفحه دوره آموزش رایگان برق قدرت و شبکه و  آموزش کامل مهندسی برق قدرت سایر سر فصل ها و مطالب مرتبط را مشاهده کرده و مطالعه بفرمایید. همچنین مبحث آموزشی آشنایی با شبکه برق+پست برق چیست؟ یکی از سر فصل های دوره آموزش رایگان برق صنعتی درجه 2 می باشد که میتوانید با کلیک روی صفحه مورد نظر سایر سر فصل های این مجموعه آموزشی را به صورت رایگان دنبال کنید. 

شرایط احداث پست فشار قوی

1- پس باید در مرکز ثقل بار باشد.

2- امکان تغذیه پست توسط شبکه فشار قوی وجود داشته باشد.

3- امکان استفاده کامل از شبکه خروجی پست وجود داشته باشد.

4- امکان بهره برداری داشته باشد.

5- به شهر پر جمعیت نزدیک باشد.

6- تا حد امکان از کارخانجات دودزا فاصله داشته باشد.

7- آبرسانی به پست ها راحت باشد.

8- از فرودگاه ها حدود 6 کیلومتر فاصله داشته باشد.

9- در حریم سیلاب های فصلی نباشد.

10- احداث پست مزاحمتی در عبور و مرور مردم نداشته باشد.

11- برای احداث پست آثار تاریخی در نظر گرفته شود.

موارد ذکر شده باید برای احداث پست های فشار قوی حتما رعایت شود.

پست های برق به چند دسته تقسیم میشوند؟

در ادامه مباحث آموزش آشنایی با شبکه برق و پست برق چیست؟ باید بدانیم؛ پست های برق از نظر فضای استقرار تجهیزات به دو نوع کلی داخلی و بیرونی تقسیم می شوند. در پست های داخلی تمام تجهیزات در مکان های سربسته می باشد و در پست های بیرونی تمام تجهیزات در فضای باز قرار داشته و عایق بین آنها هوا است که تجهیزات در عوامل جوی قرار می گیرند.

پست های بیرونی

در چهار نوع پست های معمولی، پست های گازی، پست های هوایی و پست های موبایل (سیار) قرار دارند. که هر کدام در ادامه توضیح داده شده اند.

پست های معمولی

برای جدا کردن فازهای مختلف هوا استفاده می شوند و همچنین در این پست ها قسمت های برق دار از زمین توسط هوا ایزوله می شوند البته اینگونه پست ها نیازی به فضای زیادی داشته و می توانند به صورت داخلی و بیرونی باشند.

آشنایی با شبکه برق
پست برق

پست های گازی

تجهیزات را داخل یک محفظه فلزی که از گاز پر شده است قرار می دهند. و به اینگونه که در فضای محفظه پتانسیل آنها صفر می شود. در این نوع پست ها رعایت فواصل مشخصی بین تجهیزات و زمین لازم نبوده و آنها بیشتر در مناطق با آلودگی زیاد طراحی می شوند. چرا که تاثیر عوامل محیطی بر آنها کم بوده و همچنین نسبت به پست های معمولی فضای کمتری را اشغال می کنند. همینطور نصب و راه اندازی راحت تری داشته و ایمنی افراد در داخل این پست ها بیشتر می باشد.

آشنایی با شبکه برق
پست برق گازی

پست های هوایی

نوعی که روی پایه های ترانس 20 کیلو ولت به 400 ولت در شهر ها و روستاها وجود داشته و روی پایه های تیر برقها قرار دارند که به صورت برق سه فاز وجود دارد و می توانند برق مصرفی را  با تبدیل آن به 230 ولت شهری به منازل و مصرف کنندگان هدایت کند.

آشنایی با شبکه برق
پست برق هوایی

پست های موبایل یا سیار

در آخر مطلب آموزش آشنایی با شبکه برق و پست برق چیست؟ باید در نظر داشته باشیم؛ به دلیل عوامل خاص سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و بالا رفتنن میزان مصرف یک منطقه به طور ناگهانی  افزایش ظرفیت ترانس های نصب شده و یا با وجود اینکه بار یک منطقه برای یک محدوده زمانی خاص افزایش یابد. ظرفیت ترانس های نصب شده در این محدوده جوابگو نیاز شبکه نباشند. در چنین مواقعی از ترانس های سیار استفاده می شود که در اینگونه پست ها کل تجهیزات را بر روی ماشین نصب و به نقاط دیگر انتقال می دهند.  

پست برق
پست برق سیار

دیدگاهتان را بنویسید