آشنایی با انواع سیم و کابل

سیم و کابل

در این مقاله قصد داریم به آشنایی و بررسی انواع سیم و کابل برق بپردازیم؛ ابتدا به معرفی آن ها خواهیم پرداخت و سپس مشخصات درج شده روی کابل ها را خدمت شما عزیزان توضیح می دهیم.مبحث آشنایی با انواع سیم و کابل یکی از سر فصل های دوره آموزش رایگان آشنایی با تجهیزات برق صنعتی می باشد. اگر علاقه مند به یاد گیری و آموزش های بیشتر در این زمینه هستید پیشنهاد می کنیم؛ آموزش رایگان مطالب برق صنعتی را که برای شما هنر جویان در نظر گرفته ایم دنبال کرده و مباحث را مطالعه فرمایید. همچینین در صورت علاقه به سایر رشته های برق از جمله آموزش کامل پایه تا پیشرفته برق ساختمان و آموزش برق اتوماسیون و plc می توانید با ما همراه باشید و مطالب را به صورت رایگان دنبال کنید.

آشنایی با انواع سیم 

جهت توضیع و یا انتقال انرژی در ساختمان ها، منازل و کارگاه ها از سیم هایی که جنس آنها از نوع مسی است. و به دو نوع مختلفی از مفتولی یا افشان می باشد استفاده می شود.  برای عایق کردن و روکش آنها از عایق لاستیکی مانند PVC و یا پلاستیکی ساده استفاده می شود. به طور کلی تعریف سیم به این صورت است که از پیچیده شدن یک یا چند رشته فلز در یک قالب عایقی لاستیکی گفته می شود. سیم ها از نظر مقدار جریان مجاز عبوری درون آن ها دارای یک استاندارد نسبت به سطح مقطع خود می باشند. در جدول زیر میتوانید جریان مجاز هر مقطع از سیم را مشاهده کنید.

آشنایی با انواع سیم و کابل
جدول استاندارد جریان مجاز سیم
آشنایی با انواع سیم و کابل
اجزا بیرونی کابل

آشنایی با انواع کابل

امروزه در صنعت برق قسمت های بسیار زیادی از انتقال انرژی الکتریکی مخصوصا در بخش های فشار ضعیف کابل ها استفاده شده است. تعریف کابل هم به این صورت است که از قرار دادن چند رشته سیم داخل داخل قالب عایقی لاستیکی گفته می شود.

کابل ها در انواع بسیار متنوعی بوده و مجموعه آنها از دو قسمت مهم هادی و عایق تشکیل شده است. جنس هادی کابل را از دو نوع مس یا آلومینیوم ساخته می شود و شکل ظاهری هادی های کابل ها مانند شکل های مختلفی در تصویر زیر می باشند.

جهت آشنایی با نحوه پلاک خوانی کابل کلیک کنید.

مشخصات هادی کابل
آشنایی با انواع سیم و کابل
آشنایی با انواع سیم و کابل

عایق کابل چیست؟

برای عایق کاری برای کابل های الکتریکی به منظور نوع کاربرد و ولتاژی که دارد بر روی هادی آن عایق کاری انجام می شود که در انواع مختلف عایق کاری انجام می شود که در ادامه به آنها اشاره شده است.

1) روغن مخصوص

روغن سبب تسهیل در عمل انتقال حرارت از سطح سیم هادی به سطح کابل می گردد ولی در مکان های دارای شیب زیاد نباید استفاده شود و تا ولتاژ 63 کیلو ولت تولید می شوند.

2) مواد لاستیکی

فقط در شرایط خاصی مانند توضیع برق در کشتی ها استفاده می شوند.

3) مواد PVC

جنس عایق مصنوعی  PVC مورد استفاده برای روکش سیم و پوشش خارجی برای کابل ها می باشد.

4) مواد پلی اتیلن XLPE

غلاف کابل چیست؟

غلاف به منظور محافظت در برابر نیروی مکانیکی بر کابل و جلوگیری از نفوذ رطوبت به کابل استفاده شده و به صورت لایه ای بر روی کابل قرار می گیرد و در مواردی که کابل در برابر نیروهای دگیر احتمال دارد قرار بگیرد و یا در زیر خاک به صورت دفنی قرار داشته باشند از زره فولادی مخصوص و یا آلومینیومی در تمام طول کابل استفاده می شود و به صورت ورق و یا مفتول می باشد.

آشنایی با انواع سیم و کابل
اجزا غلاف کابل

نام گذاری کابل های جریان بالا

روش کد گذاری برای شناسایی کابل ها بر اساس استاندارد آلمان مطابق شکل های زیر است. که حرف اول نشان دهنده جنس هادی، حرف دوم نشان دهنده جنس عایق، حرف یا عدد سوم نشان دهنده نوع غلاف بکار رفته در کابل و حرف یا عدد چهارم نشان دهنده نوع جنس روکش خارجی کابل می باشد.

مشخصات کابل

استاندارد رنگ سیم

برای تشخیص نوع سیم ها می بایست سیم ها به رنگ های استاندارد امروزی وجود داشته باشند. در غیر این صورت شناسایی فازها و تقسیم بار بین آنها کاری دشوار خواهد بود.  به عنوان مثال برای استاندارد جدید رنگ سیم ها برای L1 L2 L3 N به ترتیب از چپ به راست قهوه ای، مشکی، خاکستری و آبی می باشد. و برای سیم اتصال زمین یا ارت PE هم ترکیبی از رنگ های سبز و زرد می باشد و همچنین استفاده از رنگ استاندارد مزایای بالایی دارد.

رنگ بندی کابل

دیدگاهتان را بنویسید