آموزش انواع ترانزیستور

آموزش انواع ترانزیستور

ترانزیستورها و انواع آن

در مبحث آموزش انواع ترانزیستور یکی دیگر از المان هایی که در مدارات الکتریکی به کار رفته و بسیار هم پر کاربرد است، ترانزیستور می باشد. این المان دارای سه پایه مهم به نام بیس، اِمیتر و کلکتور است. که با اتصالات مختلف پایه ها در مدارات می تواند کاربردهای متفاوتی داشته باشد. و از جمله تثبیت کننده جریان، تقویت کننده جریان، به عنوان سوئیچ در مدارات و… می باشند. البته ترانزیستور کاربرد مهمی در مدارات آنالوگ و دیجیتال هم دارد.

مبحث آموزش انواع ترانزیستور ها و آموزش انواع مقاومت الکترونیکی دو سر فصل  اصلی آموزش الکترونیک می باشد. پیشنهاد می شود جهت مشاهده سایر سر فصل به صفحه آموزش برق الکترونیک از پایه تا پیشرفته رجوع کرده و مباحث را مطالعه فرمایید.

همچنین پیشنهاد می شود در صورت علاقه به آموزش کامل برق صنعتی به صفحه آموزش صفر تا صد برق صنعتی مراجعه کنید. و دوره های رایگان که برای شما عزیزان در نظر گرفته ایم مشاهده کنید.

آموزش انواع ترانزیستور
آموزش انواع ترانزیستور

نواحی کاری ترانزیستور

1- ناحیه فعال

 در این ناحیه همانطور که از نامش پیداست ترانزیستور در مدار فعال می باشد. و مانند یک المان خطی در مدار شروع به کار می کند. و با افزایش میزان ولتاژ در ورودی پایه بیس که باعث افزایش جریان پایه های کلکتور و امیتر می شود. از این رو ترانزیستور در این ناحیه قرار می گیرد.

2- ناحیه اِشباع

 ناحیه اشباع ترانزیستور، حالتی است که پس از ناحیه فعال اتفاق می افتد. به این منظور که اگر افزایش ولتاژ برای پایه بیس ادامه پیدا کند. چون جریان پایه بیس هم افزایش می یابد.

به همین دلیل دیگر افزایش جریان در پایه های کلکتور و امیتر متوقف می شود. و در این حالت به اصطلاح گفته می شود که ترانزیستور در ناحیه اشباع قرار گرفته است.

3- ناحیه قطع

 در این ناحیه عملا ترانزیستور هیچگونه فعالیتی در مدار نداشته و خاموش می باشد. و مانند یک کلید بسته در مدار به کار می رود.

آموزش انواع ترانزیستور

انواع ترانزیستور 

در مبحث آموزش انواع ترانزیستور باید بدانیم؛ ترانزیستورها در انواع مختلفی هستند که هرکدام کاربردهای فراوانی دارند. در ادامه با آنها آشنا می شوید.

1- ترانزیستور دو قطبی BJT

2- ترانزیستور اثر میدانی FET و MOSFET

3- ترانزیستور پیوند اثر میدانی JFET

آموزش انواع ترانزیستورها در ادامه به این صورت بیان می شود؛ترانزیستور ها در مدارات دیجیتالی و آنالوگی کاربرد بسیار زیادی داشته و می توانند به عنوان تقویت کننده ها، مدارات مدولاتور، مدارات میکسر، مدارات اسیلاتور، مدارات آشکارساز، تثبیت کننده ها، سوئیچ ها استفاده شوند.

را در مدارهای آنالوگ می توانند به عنوان رگولاتور و یا تقویت کننده استفاده شوند که در حالت فعال به کار می روند، در نواحی اشباع و قطع ترانزیستور برای مدارات دیجیتال مورد استفاده قرار می گیرند.

از ترانزیستور در مدارات دیجیتالی به عنوان حافظه، سوئیچ و پیاده سازی مدارات منطقی می توان استفاده کرد.

آموزش انواع ترانزیستور

دیدگاهتان را بنویسید