نقشه کشی برق ساختمان همراه با آموزش برق کشی ساختمان

نقشه کشی برق ساختمان

در ادامه سر فصل های آموزش برق ساختمان درجه2مباحث برقکار ساختمان ما برای شما همراهان عزیز مقاله ای در خصوص آموزش نقشه کشی برق ساختمان و رسم ﻋﻼﺋم اختصاری  برق ساختمان  همچنین آموزش برق کشی ساختمان در نظر گرفته ایم. در این مقاله به طور کامل و مفصل در مورد اینکه نقشه کشی برق و سیم کشی ساختمان در انواع ساختمان به چه صورت ترسیم می شوند صحبت خواهیم کرد. همچنین به آشنایی و بررسی ﻋﻼﺋم اختصاری تمام تجهیزات الکتریکی برق ساختمان می پردازیم.

در صورتی که شما خود نمی توانید از عهده برق کشی ساختمان خود بربیایید می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید تا کار سیم کشی ساختمان را با کمترین هزینه ممکن انجام دهند.

هدف از آموزش نقشه کشی برق ساختمان

هدف از آموزش نقشه کشی برق ساختمان؛ آشنایی تجهیزات و رسم صحیح ﻋﻼﺋم اختصاری آن ها، برق کشی ساختمان، سیم کشی ساختمان، ترسیم استاندارد نقشه برق ساختمان، آشنایی با ابزار نقشه کشی برق، ترسیم شماتیک مدار های موجود در برق ساختمان،آشنایی با انواع نقشه تک قطبی و چند قطبی،بررسی اجزا نقشه و مقررات ملی ساختمان می باشد.

جهت مشاهده تمام دوره های آموزشی و مطالب رایگان برق در کلیه گرایشات کلیک کنید.

سر فصل های آموزش نقشه کشی  و آموزش برق کشی ساختمان

1)آموزش رسم ﻋﻼﺋم اختصاری

2)آشنایی با نقشه مدار سنسور برق ساختمان

3) آموزش شماتیک نقشه مدار کلید و پریز 

4)آموزش انواع نقشه های مدار برق ساختمان(حتما مطالعه شود!)

5)آموزش سیم کشی آیفون و نقشه برق آیفون صوتی و تصویری

6)آموزش شماتیک نقشه مدار برق کولر آبی

7)آموزش نقشه مدار مهتابی و روشنایی ساختمان

8)آموزش نقشه مدار سنسور راه پله

9) آموزش سیم کشی تایمر و نقشه مدار تایمر راه پله ساختمان

نقشه کشی داخلی برق ساختمان

نقشه کشی داخلی برق ساختمان شامل  بخش های متفاوت مثل سیستم های روشنایی و صوتی،تلفن،سوکت برق، کلید و پریز،آنتن مرکزی،کولر آبی،جعبه تقسیم، جعبه فیوز،موتور خانه، برق اظطراری، اعلام حریق، دوربین مدار بسته، دتکتور دودی، سنسور های برق ساختمان ،آیفون صوتی تصویری،فن کویل ها و …. می باشند؛ که در سر فصل های این مقاله با آموزش تمام آن ها در خدمت شما عزیزان هستیم. پس با ما تا انتهای این آموزش همراه باشید.

انواع نقشه کشی برق ساختمان

هدف ما از نقشه کشی برق ساختمان ارائه تمام جزئیات،مدار تجهیزات و ﻋﻼﺋم موجود در برق ساختمان می باشد.همچنین هدف از خواندن نقشه کشی برق ساختمان نیز دریافت همین اطلاعات می باشد.همانطور که گفته شد تمام نقشه های برق ساختمان زیر نظر مهندس ناظر ساختمان و تابع قوانین و مقررات ملی ساختمان می باشند. از این جهت در این مقاله قصد داریم به بررسی انواع نقشه کشی ساختمان بپردازیم.

نقشه برق ساختمان بسته به نوع تجهیزات موجود و تاسیسات برقی مربوط به آن ساختمان دارای انواع شماتیکی،گرافیکی و گذارشی می باشند که در ادامه این مبحث نوع نقشه کشی شماتیکی که نسبت به دو نوع دیگر روتین تر می باشد را مورد بررسی قرار می دهیم.

در آموزش نقشه کشی برق ساختمان و سیم کشی ساختمان نوع شماتیکی؛ باید بدانیم که از دو مدل نقشه تک قطبی و چند قطبی تشکیل می شود. نقشه شماتیکی تک قطبی از نقشه های تاسیسات برقی و نقشه فنی قایل تهیه می باشد.

در نقشه شماتیک فنی تمام مسیر سیم های موجود به صورت تک خطی، افقی یا عمودی ترسیم می شوند. جزئیات مدار در این نقشه وجود ندارد و به صورت یک دسته اطلاعات کلی نقشه فنی برق ساختمان ارائه می شود.

آموزش نقشه کشی برق ساختمان

اجزا نقشه کشی برق

اگر بخواهیم آموزش نقشه کشی برق ساختمان و سیم کشی برق ساختمان  را مورد بررسی قرار دهیم ابتدا باید بدانیم نقشه برق کشی یک ساختمان شامل چه مواردی می باشد. تمامی ﻋﻼﺋم  اختصاری، نمودار ها رازیر ها، پلان ها، نمودار تابلو ها ، محل قرار گیری تجهیزات، لوازم و … شامل اجزا نقشه کشی برق ساختمان می باشد.

سیم کشی تک قطبی نقشه ساختمان 

یک نوع نقشه تاسیساتی بوده که در آن اطلاعات تمامی تجهیزات از جمله سیم ها، قطعات مصرفی و همچنین سایز سیم ها نوع سیم بکار رفته و دیگر تجهیزات برق ساختمان را می توان بدست آورد. به این نوع نقشه، نقشه تک قطبی برق ساختمان می گویند.

علائم اختصاری نقشه کشی برق ساختمان

در تمامی نقشه های برق ساختمان از علائم خاصی جهت معرفی تجهیزات و قطعات مصرفی برق استفاده می شود .به این علائم که چنین اطلاعاتی به نقشه خوان می دهد.علائم اختصاری نقشه برق ساختمان می گویند. تمامی این علائم اختصاری برق ساختمان ، استاندارد مبحث 13 مقررات ملی ساختمان می باشد و پیروی از آن برای تمامی افرادی که در این حوزه فعالیت دارند اجباریست.

نقشه برق ساختمان شامل چه مواردی است؟

به طور کلی نقشه برق ساختمان شامل موارد زیادی است که همگی در مجموع به نوعی نقشه برق ساختمان هستند که می توان آنها را به انواع مختلفی تقسیم کرد. در ادامه چند مورد از نقشه های برق ساختمان را بررسی خواهیم کرد.

1نقشه حقیقی

در این نقشه نصب قطعات الکتریکی و نحوه اتصال آنها را مشاهده می کنید.

2نقشه مسیر جریان

این نقشه برای عیب یابی مدار و تشریح اتصالات برای جریان مسیر به کار گرفته می شود.

3نقشه فنی و تک خطی

در این نقشه علا‌‌ئم اختصاری، نوع تجهیزات و مونتاژ آنها نشان داده شده است.

4نقشه فرمان

این نقشه نحوه کنترل مدار را تشریح کرده و قسمت قدرت از طریق نقشه فرمان صورت می گیرد.

5نقشه مدار قدرت الکتریکی

در این نقشه  قسمتی از مدار حقیقی را نشان داده شده است که انرژی را از شبکه برق دریافت و به سمت مصرف کننده انتقال می دهد.

6نقشه مونتاژ

این نقشه به منظور نصب قطعات بر روی تابلوهای الکتریکی طراحی شده و روش جاگذاری قطعات در آن مشاهده می شود.

7نقشه خارجی

در این نقشه روش ارتباط قطعات داخل تابلوهای الکتریکی و تجهیزاتی که خارج از تابلو قرار دارند، نشان داده شده است.

8نقشه ترمینال ها

این نقشه می تواند به جای نقشه های خارجی و مونتاژ به کار گرفته شود که درآن فقط سیم های ورودی و خروجی به همراه ترمینال ها نشان داده شده است.

مدار سیم کشی برق ساختمان

مدار سیم کشی برق ساختمان در کل به دو گروه توکار و روکار تقسیم می شود، ولی مدارهای متفاوتی برای سیم کشی ساختمان در نظر گرفته شده است، این مدارات عبارتند از مدارات سیم کشی کلیدها و لامپ ها، سیم کشی پریزها، سیم کشی رایزرها در ساختمان، سیم کشی کولرهای آبی و گازی، سیم کشی تابلو اصلی و تابلو مشاعات، سیم کشی تابلو تقسیم واحد ها و سیم کشی آیفون های تصویری و صوتی برای ساختمان.

سیم کشی توکار

در سیم کشی توکار برق ساختمان می توان از سیم های زیر گچی که دارای چند لایه عایق هستند و مناسب برای سیم کشی زیر گچ هستند استفاده نمود و هم می توان با کار گذاشتن لوله های PVC  و لوله های خرطومی در زیر گچ کار به کمک فنر، سیم کشی را درون آنها اجرا کرد.

سیم کشی روکار

در سیم کشی روکار که امروزه به ندرت از آنها مشاهده می شود، می توان سیم ها را به طور مستقیم عبور داده  و با بست مخصوص آنها را نگه داشت و هم می توان سیم های برق را از داخل لوله مخصوص عبور دهیم تا از صدمه دیدن آنها جلوگیری شود.

آموزش نقشه کشی برق ساختمان
آموزش نقشه کشی برق ساختمان

علائم نقشه برق ساختمان

برای نقشه های برق ساختمان علائم اختصاری بسیاری وجود دارد که در هنگام نقشه خوانی و برق کشی ساختمان کمک زیادی می کنند، آنها از اهمیت زیادی برخوردارند و در صورت تشخیص ندادن آنها و آگاهی نداشتن راجع به آنها در نقشه خوانی برق ساختمان با مشکلات بزرگی مواجه خواهیم شد. علائم اختصاری برای نمایش اجزاء مختلف نقشه های برق ساختمان بوده و طبق استاندارد IEC استفاده می شوند. موضوع دوم این است که اندازه علائم به کار رفته در نقشه، متناسب نقشه های پلان هستند. برخی از این علائم همراه با شکل و توضیح در شکل زیر شرح داده شده است که خواندن نقشه های برق ساختمان مؤثر هستند.

مدار برق ساختمان

مدارات برق ساختمان متشکل از مجموعه سیم کشی های متفاوتی که برای یک ساختمان در نظر گرفته می شود. منظور از سیم کشی های متفاوت همان مدارات مختلفی هستند که برای مثال در یک واحد مسکونی در نظر گرفته می شود. این مدارات شامل مدار کلید تک پل، مدار کلید دو پل، مدار کلید تبدیل، مدار کلید صلیبی که جزء مدارات کلیدها هستند و دیگر مدارات برق ساختمان شامل مدار کولرهای آبی و یا گازی، مدار آیفون برای واحد ها که برای کل ساختمان در نظر گرفته می شود و مدارات پریزهای هر واحد.

البته مدار برق ساختمان در کل می توان گفت که شامل دو دسته می شوند، دسته اول مربوط به مداراتی است که برای هر واحد به صورت جداگانه سیم کشی می شوند و دسته دوم مربوط به مدارات کلی برای سراسر یک ساختمان می باشد. به عنوان مثال مدار تابلو اصلی و یا تابلو مشاعات یا حتی مدار آیفون جزء مدارات اصلی برای کل ساختمان می باشد.

برق کشی ساختمان

آموزش نقشه خوانی برق ساختمان

در ابتدأ قبل از هر چیزی باید اول بدانیم که نقشه های برق ساختمان چند فاز دارند. نقشه های ساختمانی در مجموع به 3 فاز مختلف تقسیم می شوند و شامل فاز صفر، فاز یک و فاز دو هستند. نقشه های فاز صفر یا مطالعاتی نقشه هایی هستند که  بدون  جزئیات و اندازه گیری بوده و همان پلان های ساده ساختمان می باشمند و به طور کلی فقط برای جای گذاری مکان فضاهای مختلف طراحی می شوند.

جزئیات نقشه های فاز یک نسبت به نقشه های فاز صفر بسیار بیشتر است. در نقشه های فاز یک فضاهای مختلف در آنها به طور کامل اندازه گذاری شده و با یک هدف مشخصی طراحی می شوند ولی با این حال باز هم نقشه های فاز یک اطلاعات کامل را راجع به نقشه ساختمان نداشته و فقط شامل برش، نما، پلان و… هستند.

نقشه های فاز دو زمانی طراحی می شوند که نقشه های فاز یک مورد تایید کارفرما قرار گیرند. در نقشه های فاز دو تمام دیتیل های اجرایی به صورت کلی شامل ابعاد، برش ها، نوع مصالح مورد استفاده در محیط های مختلف و اندازه های دقیق محیط های مختلف ذکر شده است.

نقشه سیم کشی ساختمان

انجام کار برق‌ کشی ساختمان یکی از مراحلی است که باید برای ساختمان ‌سازی انجام شود و اگر نقشه سیم کشی ساختمان دقیق و استاندارد نباشد ممکن است خطرات زیادی را به دنبال داشته باشد به همین دلیل نقشه سیم کشی ساختمان باید توسط مهندسین نقشه کشی برق ساختمان ترسیم شود.

بهتر است که اصول کلی که برای برق ‌کشی ساختمان باید مورد توجه قرار گیرد به صورت زیر باشند است.

برای سیم ‌کشی پریزهای برق ساختمان از سیم 2/5 استفاده شود.

برای سیم ‌کشی روشنایی در ساختمان از سیم 1/5 استفاده شود.

کلید مینیاتوری مناسب برای روشنایی از تیپ B  باشد.

برای پریزها از کلید مینیاتوری تیپ C استفاده شود.

مقدار آمپراژ مناسب فیوز حداقل 25 آمپر باشد.

نکته دیگر این است که برای حفاظت و دسترسی راحت به سیم‌ های برق ساختمان، آنها را در دیوار داخل لوله خرطومی و در کف ساختمان داخل لوله پولیکا قرار می دهند. این عمل موجب پایین آمدن خسارت هایی ناشی از تعویض سیم های برق ساختمان نیز می‌شود.

سیم کشی ساختمان

دیدگاهتان را بنویسید